Volgende thema's kunnen in de begeleiding aan bod komen:
-
Psycho-educatie of inzicht in (eigen) autisme
-
hulp bij verwerken van de diagnose
-
advies autismevriendelijk werken/opvoeden
-
sociale vaardigheidstraining
-
socio-emotionele ondersteuning
-
relatiebegeleiding
-
hulp bij het omgaan met perfectionisme
-
werken aan executieve functies: timemanagement, taakspanning, emotieregulatie...
-
...
Ik werk vanuit de AutismeCentraalMethodiek, deze steunt op 6 peilers:
-
Autistisch denken: nadenken vanuit enkele relevante cognitieve verklaringsmodellen voor autisme (T.O.M., ex. functies., C. C., contextblindheid)
-
Basisrust: dit heeft betrekking tot de flow-theorie, zijn verwachtingen (van de omgeving) en mogelijkheden van de cliënt op elkaar afgestemd? Is er sprake van onder- of overschatting?
-
Concrete Communicatie: wordt er in de omgeving van de cliënt op een begrijpelijke manier gecommuniceerd? Is er nood aan bijv. extra visuele ondersteuning?
-
Dubbelspoor: aanpassen/verduidelijken van de omgeving, tijd en ruimte opdat er nieuwe vaardigheden zouden kunnen aangeleerd worden
-
Eigenheid: nadenken over de context van de cliënt (interesses, leeftijd, sensorische onder- of overgevoeligheden, werk...) en de ondersteuning hierop afstemmen
-
Functionaliteit: is wat verlangt wordt van de cliënt ook functioneel/noodzakelijk? Kunnen we dit ook voor hem/haar verduidelijken? Is het generaliseerbaar?
Deze 6 kernbegrippen zijn een leiddraad voor het werk dat ik doe. Met deze zaken in mijn achterhoofd denk ik na over hoe ik de cliënt en/of zijn omgeving kan ondersteunen.